Musikskolen tilbyder alle instrumentalelever gratis deltagelse i sammenspil og kor som en supplerende del af undervisningen. Vi prioriterer sammenspil højt, og vi bestræber os på at kunne tilbyde sammenspil til alle elever, så snart de aldersmæssigt og instrumentalt er modne til det.

Ved sammenspil lærer eleverne at lytte, at opleve rytme og klang, og de bruger deres instrument i aktivt fællesskab med andre.

Orkestre og sammenspil

Vi bestræber os på at kunne tilbyde sammenspil til alle elever, der modtager undervisning på et instrument. Udover nogle for musikskolen traditionsrige ensembler, opretter vi sammenspilshold efter elevernes alder og standpunkt i kortere eller længere perioder i skoleåret.

Oplysninger om undervisningsforløb, forventet hjemmearbejde, minimumskrav til øveinstrument, instrumentkøb og vedligeholdelse m.v. kan fås ved henvendelse til barnets lærer.

Ønsker eleven at deltage i sammenspil, markeres det med et særskilt kryds på tilmeldingsblanketten. Angiv evt. hvilket sammenspil eleven ønsker. Instrumentallæreren vejleder gerne eleven i at finde det relevante sammenspilstilbud.

Vi opfordrer også eleverne til at deltage i teori- og hørelære som et vigtigt supplement til instrumental-undervisningen.

Kor

Hørsholm Musikskoles kor er for alle i aldersgruppen 7-25, der kunne tænke sig at synge i kor. Koret øver torsdage kl. 16:15-17:00, og ledes af sanglærer Torben Kirkegaard.
Underviser Torben Kirkegaard

Rytmisk a capella kor

Koret er et elitekor med optagelsesprøve for erfarne sangelever.

Backing Singing Group

Koret er et elitekor med optagelsesprøve for erfarne sangelever, som medvirker sammen med musikskolens bands ved bandaftener samt ved andre koncerter.

Sammenspil og kor

Underviser Torben Kirkegaard

Rytmisk a capella kor
Koret er et elitekor med optagelsesprøve for erfarne sangelever.

Backing Singing Group
Underviser Christina Birksø

Hørsholm Musikskole har en bred vifte af sammenspilstilbud med bands. Man kan begynde, når man har spillet et års tid, og undervisningen foregår i samarbejde med hovedfagslæreren.

Vi har jazz-, pop- og rockhold og både store bands og små akustiske hold. Der er hold på alle niveauer.

I øvelokalerne har vi alt, hvad vi skal bruge for at få det til at lyde helt rigtigt. Alt fra trommesæt, forstærkere og PA, til computeroptageudstyr og dygtige lærere.

På et sammenspilshold finder man ud af, hvor vigtigt det er at lytte til hinanden og give plads til alle.

De forskellige bands optræder til et væld af koncerter på bl.a. Musikskolen og i Kulturhuset Trommen. Her får man for alvor prøvet af, om det, man lavede i øvelokalet, virker foran et rigtigt publikum.

Der er en sammenspilsgruppe for de yngste i klassisk guitar, der har spillet mindst ét år. Desuden findes en sammenspilsgruppe for elever, der har spillet mere end to år. Endelig er der mulighed for at spille kammermusik i duo eller trio. Repertoiret spænder fra klassisk musik til latinamerikanske rytmer og moderne stykker med indføring i improvisation, lige fra jazz til rock.

Guitarbanden
Guitarbanden er et guitarsammenspilshold for de yngste (7-11 år). Vi arbejder her med stykker, som er tilpasset de enkelte elevers niveauer. Guitarbanden har lige fra start været en stor succes, fordi de helt små elever ganske tidligt får fornemmelsen af, at det at spille musik sammen med andre kan være helt magisk. Vi spiller flere koncerter hvert år.

På klassisk slagtøj har vi en tretrinsraket af kvalificerende slagtøjshold, hvor børnene kommer til at prøve og opleve de fleste af de mange spændende slagtøjsinstrumenter i progressiv stigende sværhedsgrad.

Marimbamyrerne
Klassisk slagtøjssammenspil for de mindste.
Underviser: Nadiya Kot

Juniormarimba
Klassisk slagtøjssammenspil for lidt øvede
Underviser: Stephen Henriksen

Hørsholm percussion- og marimbaensemble
Hørsholm percussion- og marimbaensemble har eksisteret i mere end 40 år og blev startet af solopaukiskt i Det kgl. Kapel Ole Pedersen. Ensemblet har turneret over det meste af verden - fra Asien over Europa til Canada - og ledes i dag af solopaukist i Det kgl. Kapel, Henrik Thrane.
Underviser: Henrik Thrane