Øvrigt strygersammenspil

Generelt om kammermusikgrupper

I kammermusikgrupper er der kun en musiker på hver stemme, og derfor forudsættes der ikke alene en vis kunnen, men derudover ansvarsfølelse samt viljen og evnen til at møde forberedt hver gang.
At spille kammermusik er en ypperlig træning og giver mulighed for at opdyrke stærke bånd mellem de musicerende.

Strygekvartet

En strygekvartet består af 2 violiner, en viola, også kaldt bratsch (evt. en 3. violin i stedet), og en cello.

Igennem århundrederne har strygekvartetten været et foretrukket ensemble for komponisternes ypperste værker, da besætningen har en helt fantastisk spændvidde mht. klang og andre udtryksmuligheder. Dette kan allerede opleves på elementært niveau, samtidig med at strygekvartetspil er en fremragende træning i at lytte, tilpasse sig eller tage en førerfunktion, i at spille rent og rytmisk præcist, og meget mere.

Eksempler på aktuelle strygerkammermusikgrupper på musikskolen:

Trio Colour består af 2 violinister og 1 kontrabassist fra 3. og 4. klasser på Hørsholm skole.

Colour Kvartet består af 3 violinister og 1 cellist fra 2.og 3 klasse på Vallerødskolen.

Ensemble Sibelius er et ensemble bestående af nogle af skolens dygtigste strygerelever. Ensemblets base udgøres af en strygekvartet, hvortil flere gæstesolister fra tid til anden "besøger" ensemblet ved forskellige koncerter og arrangementer. Der forventes et betydeligt stykke arbejde, både på skolen og i forberedelsen før prøverne. Ensemblet har markeret sig i og udenfor musikskolen. Noget af ensemblets virke indbefatter arbejde med cd-indspilning og uropførelser tilegnet ensemblet. Ensemblet spiller også ved offentlige arrangementer, både på og udenfor musikskolen. Ensemblet kan bookes til at spille. Kontakt venligst musikskolen.